lördag 20 augusti 2011

Stanna upp och njut!

Idag öser regnet ner men det är tillräckligt varmt ute för att balkongdörren ska stå öppen. Tycker om att höra regnets smatter, det är lugnande. För en vecka sedan fick jag vackra liljor av min kärlek och nu har de slagit ut i all sin prakt. Kan inte sluta titta på dem och oj vad de doftar i hela lägenheten! Hm, tror att jag börjar lära känna fotografen inom mig, älskar visst att fota växter och detaljer :). Gillar att fånga det där lilla i denna stora värld. Det som vi kanske ofta tar för givet i vardagen och går förbi. Har alltid vetat att det bor en liten filosof i mig, det är liksom skönt att stanna upp och bara betrakta sin omgivning ibland. Det är så lätt att dras med i samhällstempot och särskilt här i Stockholm. Så kan jag även känna i det yrke som jag har valt, för att vara lärare är att hålla tungan rätt i mun, jonglera med ett dussin saker samtidigt och helst ta rätt beslut vid rätt tillfälle...för att inte få in fler bollar i luften! Mina elever började i onsdags och det var gött att se dem igen efter ett långt sommaruppehåll. Samtidigt är jag direkt inkastad i vardagens höga tempo igen och semestern är ett minne blott! Helt okej men just därför tror jag att min förmåga att ibland stanna upp och njuta av det lilla gör att jag orkar och fortsätter att känna lust till det jag gör. Mitt livsmotto är lugn, det löser sig för på ett eller annat sätt gör det alltid det. Sen kanske det inte blir exakt som man tänkt sig och då är det inte mer att göra än att acceptera det. Rent matematiskt är ju sannolikheten 50 procent att det ändå kan leda till något bra, oddsen är till min fördel med andra ord! Sammanfattningsvis säger jag som Baloo; "Var nöjd med allt som livet ger och allting som du kring dig ser, glöm bort bekymmer, sorger och besvär!" :) Och Baloo verkar ju vara en skön lirare, inte sant!? Ha en trevlig helg allihopa!

1 kommentar:

  1. Väldigt härligt skrivet Kattis! Blir glad av dina ord och så sant, det är väldigt viktigt att stanna upp och njuta. Livet är ju bara så underbart! :)

    Kram

    SvaraRadera