fredag 8 juli 2011

Orkidéerna i mitt liv!

Jag måste bara få blogga om mina orkidéer...jag tycker att det är en fantastiskt vacker blomma! För några år sedan när jag började skaffa hem dem så hamnade de i soppåsen så fort blommorna försvunnit...jag vet, det är helt fel! Förlåt alla oförättade orkidéer...Nu vet jag bättre! Det roliga är att "alla" hävdar att de ska stå i sin torra jord och vattnas sparsamt genom att sänkas ner/doppas i vatten men nu har min kära blivande svärmor lärt mig ett och annat. Både hon och jag har numera fullt med orkidéer i våra hem...ståendes i vatten. Hela tiden! Jo, det är sant. Det funkar. Vet inte om det kanske har att göra med olika sorter, att vissa klarar av att stå i vatten hela tiden och andra inte!? Men jag har i alla fall alla mina i glaskrukor med vatten och det funkar ypperligt. De blommar länge och kommer alltid igen efter en blomlös period. Då brukar jag bara skära ner dem och låta dem vara.

Anekdot: Min svärmor har bl.a. en liten spinkig tvåstänglad orkidée som aldrig tycks upphöra att blomma :) Stjälkarna är jättelånga med söta gula blommor längst ut. Det var just denna blomma som jag gav henne under mitt första besök hos henne för nu 3 år sedan!

Det blev visst en orkidébegravning efter fotorundan i lägenheten, jag råkade ha sönder en klase :( Den får en kärleksfull och värdig begravning på vardagsrumsbordet!

Sol i sinnet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar