onsdag 13 april 2011

Zambia i mitt hjärta

För två år sedan, närmare bestämt i januari-februari 2009, befann jag mig på andra sidan klotet i Zambia. Jag var där i 7 veckor med min kurs på Röda Korsets Folkhögskola för att lära mig mer om olika sociala projekt som bland annat involverar unga i samhället men även för att själv bidra till att sprida kunskaper om FN:s Barnkonvention. Jag bär med mig en mix av härliga och "förfärliga" minnen därifrån, flera härliga minnen består av alla underbara människor som jag mötte, framför allt barn och unga. Ett av de "förfärliga" var när vi skulle bege oss till en nationalpark (för att åka på safari) i ett pytteplan! Planet tog enbart oss 16 tjejer och två anställda, varav den ena var självaste piloten, sedan var platserna fyllda! Lägg nu till lite oväder som grädde på moset och det slutade för min del med huvudet mellan knäna i en spypåse...fast så här i efterhand är det ett rätt roligt minne. Jag satt nämligen, social som jag är, och språkade med flygvärden fram tills färgen i mitt ansikte enbart bestod av flera nyanser av vitt ;). Väl på plats på det fantastiska Mushroom Lodge var flygresan glömd och vilka safaritripper vi åkte på, wow! Vill verkligen göra om detta igen. Att få gå ut på savannen och se dessa underbara giraffer stå och beta en bit bort var coolt! Elefanten på bilden hade fullt upp med att mumsa gräs när vi for förbi. Det är numera lycka på bild!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar